Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjęty

Scris de: Adam Mikołajczyk in data de: 2021-02-26 13:43:00

4d199e3e-c585-4f10-bbcc-e02db8a2371f

 

Rada Ministrów przyjęła Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie GDDKiA. 

Polska w niechlubnej czołówce

Polska zalicza się do niechlubnej czołówki państw UE pod względem współczynnika śmiertelności w wypadkach drogowych. Konieczność niezwłocznego wdrożenia działań służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w infrastrukturze zdeterminowała opracowanie programu drogowego. 

O programie

Program jest dokumentem, w którym określono cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła finansowania oraz zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Program jest spójny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Zadania GDDKiA

GDDKiA w ramach programu będzie realizować m.in. takie zadania jak:

  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
  • budowa zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań,
  • budowa lewoskrętów,
  • budowa kładek dla pieszych,
  • montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
  • dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
  • wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
  • zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
  • montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
  • poprawa parametrów użytkowych jezdni,
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
  • poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
  • uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

 

Źródło i grafika: Ministerstwo Infrastruktury; gov.pl

Topics: bezpieczeństwo, Polska, droga, infrastruktura, GDDKiA

Zapisz się na bloga

Ostatnie artykuły

Popularne artykuły