
Praca kierowców ciężarówek jest ciężka i ryzykowna. W okresie pandemii COVID-19 niebezpieczeństw przybywa, co wymaga jeszcze większej ostrożności i dużej odpowiedzialności, ponieważ kondycja całej gospodarki zależy od ciągłości operacji logistycznych, dystrybucyjnych i transportowych w ogóle.
Na jakie główne zagrożenia narażeni są kierowcy? Jakie rozwiązania, ograniczają ryzyko? Poniżej udzielamy odpowiedzi na te pytania.
Ryzyko wynikające ze specyfiki działalności
Praca profesjonalnego kierowcy jest wymagająca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Kierowcy pozostają w ustalonych pozycjach przez długi czas, jeżdżąc nieprzerwanie do 5-6 godzin, co na dłuższą metę może mieć negatywny wpływ na ich zdrowie.
Oprócz prowadzenia pojazdu często jednak biorą udział w innych czynnościach związanych z ryzykiem wypadków: załadunku lub rozładunku transportowanych towarów, sprzęgania/ odłączania przyczep, konserwacji pojazdów i innych.
Niektóre badania wykazały nawet, że wiele wypadków przy pracy wśród kierowców ciężarówek jest spowodowanych upadkiem z wysokości kabiny lub rampy załadunkowej.
Z dodatkowym ryzykiem i odpowiedzialnością mierzą się kierowcy przewożący wszelkie materiały niebezpieczne.
Jakby tego było mało, pandemia COVID-19 skomplikowała wszystko jeszcze bardziej. To wyzwanie, z którym wcześniej nie przyszło się nikomu mierzyć. Oprócz ryzyka zakażenia wirusem, kierowcy mogą teraz mieć ograniczony dostęp do obszarów serwisowych (toalety, miejsca do jedzenia itp.), a także zakaz opuszczania kabiny w celu obowiązkowego odpoczynku lub bardzo długi czas oczekiwania na przejściach granicznych.
Uważaj na ryzyko wypadków drogowych w czasie kryzysu COVID-19
Zmęczenie kierowcy jest czynnikiem, który znacząco przyczynia się do spowodowania co najmniej 20% wypadków z udziałem pojazdów towarowych.
Europejskie przepisy, wprowadzone w celu zapewnienia kierowcom wystarczającego czasu odpoczynku, by ograniczyć zmęczenie, podczas pandemii COVID-19 stanowią odstępstwa, które umożliwiają teraz nieprzerwaną jazdę przez maksymalnie 5,5 godziny i maksymalnie 11 godzin jazdy dziennie (od poprzedniego 9-godzinnego limitu).
Zmiany te zwiększyły stres fizyczny i psychiczny kierowców, a to z kolei przyczynia się do zwiększenia ryzyka wypadków. Konsekwencje wypadków drogowych są dobrze znane - opóźnienia w dostawach, uszkodzenia pojazdów lub transportowanych towarów, obrażenia kierowcy i pasażera lub, w najgorszym przypadku, śmierć.
Zużyte opony i awarie
Bez względu na to, jak dobrze utrzymana jest flota, w pewnym momencie trzeba będzie wymienić opony lub usuwać awarie - drobne i te poważne.
Takie incydenty mogą i z reguły wyzwalają dodatkowy stres dla kierowców, a także powodują znaczne straty dla przewoźnika lub jego klientów, jeśli ucierpią czasy dostawy i jakość towarów.
Bezpieczeństwo osób i pojazdów
Dostęp do bezpiecznego parkowania to problem, który istniał jeszcze przed kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19. Według niektórych statystyk w ubiegłym roku w Europie było tylko 57 bezpiecznych parkingów certyfikowanych dla przewoźników i 500 parkingów uznanych za bezpieczne.
Jeśli zatem parkują w miejscach niebezpiecznych, narażają na szwank nie tylko ładunek i samochód, ale także siebie.
Jakie są rozwiązania, aby zmniejszyć ryzyko ponoszone przez zawodowych kierowców podczas kryzysu COVID-19?
Menadżerowie flot i właściciele firm mogą podjąć szereg działań, by zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i utrzymać ciągłość transportu.
1. Przestrzeganie wszystkich obowiązujących przepisów dotyczących zachowania kierowcy
Mogą one obejmować między innymi:
- wyposażenie wszystkich kierowców w niezbędny sprzęt ochrony osobistej - maski na twarz, środki dezynfekujące, rękawiczki.
- dezynfekcja w ustalonych odstępach czasu pojazdów i stacji załadunku/ rozładunku itp.
- wyposażenie kierowców we wszystkie niezbędne dokumenty i pozwolenia na pokonanie trasy bez incydentów
- zapewnienie, że wszystkie pojazdy we flocie poruszają się po uzgodnionych obowiązkowych trasach.
Ten ostatni środek wymaga zastosowania platformy telematycznej, takiej jak SafeFleet. Umożliwia monitorowanie GPS ruchu pojazdu i komunikację z kierowcami w czasie rzeczywistym.
2. Monitorowanie zgodności z okresami prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców
Zmęczenie nagromadzone przez kierowców po długiej jeździe, jest ważnym czynnikiem ryzyka wypadków drogowych. Aby zapobiec wypadkom - i związanym z nimi znacznym kosztom dla firmy - menadżerowie flot muszą być w stanie śledzić dane z tachografów zainstalowanych w pojazdach, które szczegółowo pokazują aktywność kierowców i przerwy przez nich robione (lub nie).
Na przykład pakiet SafeTacho oferowany przez SafeFleet umożliwia menadżerom flot:
- szybkie pobieranie danych tachografu i dostęp do nich zdalnie - za pośrednictwem pakietu TachoDownload
- śledzenie w czasie rzeczywistym stanu kierowcy (dostępny/ jazda/ praca/ odpoczynek), czas pozostały do następnej przerwy itp. - dzięki pakietowi Tacho RealTime
- zapewnienie organom pełnych informacji o działaniach kierowców, niezależnie od krajów, przez które przejeżdżają - za pośrednictwem pakietu TachoDriver.
3. Skuteczne kierowanie pojazdów w tranzycie podczas pandemii COVID-19
Pandemia COVID-19 wywołała lawinę mniej lub bardziej skoordynowanych środków między państwami, które starają się zminimalizować rozprzestrzenianie się infekcji. W rezultacie wiele przejść granicznych zostało zamkniętych, a pojazdy towarowe zmuszone są jechać pewnymi trasami między miejscami docelowymi, a odstępstwa od nich są surowo karane.
Ograniczenia te w wielu przypadkach doprowadziły do wydłużenia czasu oczekiwania na granicach, a także do ograniczenia dostępu kierowców transportu do różnych podstawowych usług (toalety, miejsca wyżywienia itp.).
W tych warunkach zastosowanie wydajnego rozwiązania do wyznaczania trasy dla pojazdów flotowych stało się jeszcze ważniejsze. Funkcje routingu tras oferowane przez platformę SafeFleet mogą pomóc menadżerom flot w:
- automatycznym optymalizowaniu trasy, biorąc pod uwagę ograniczenia w różnych regionach, czasy oczekiwania na granicach, istotne miejsca lub inne zmienne (warunki ruchu, zamknięte drogi itp.)
- wybraniu najlepszej trasy, aby zaoszczędzić paliwo i dotrzymać uzgodnionego czasu dostawy
- szybkim dostosowaniu operacji, gdy wystąpią zmiany w harmonogramie - w zależności od otrzymanych nowych zamówień, liczby dostępnych kierowców, godzin pracy itp.
- zmniejszeniu kosztów dostawy nawet o 30% i skróceniu czasu dostawy odpowiednio o 30%.
4. Środki bezpieczeństwa dla kierowców i pojazdów
Aby zapobiec kradzieży i zapewnić szybką pomoc kierowcom w obliczu różnych incydentów, floty samochodowe mogą wprowadzić dodatkowe środki bezpieczeństwa. Na przykład usługi bezpieczeństwa oferowane przez SafeFleet obejmują:
- przycisk alarmowy - fizyczny przycisk zainstalowany na wyciągnięcie ręki kierowcy w kabinie, który pozwala mu natychmiast powiadomić zarządcę floty w przypadku awarii. Niezależnie od charakteru sytuacji awaryjnej pojazd zostanie natychmiast zlokalizowany, a kierownik floty może podjąć niezbędne działania lub zwrócić się o pomoc do innych służb ratunkowych
- unieruchomienie pojazdu - w przypadku zgłoszenia kradzieży pojazdu we flocie, można go zlokalizować i unieruchomić zdalnie, bezpośrednio z platformy SafeFleet.
Podsumowując, istnieją rozwiązania mające na celu zmniejszenie ryzyka i wyzwań, przed którymi stają zawodowi kierowcy i menedżerowie flot. Ich wdrożenie nie powinno być ignorowane, szczególnie w kontekście kryzysu COVID-19. W zależności od bieżących potrzeb Twojej firmy zapewniamy Ci spersonalizowane propozycje i usługi.