Bezpieczeństwo kierowcy i ciągłość transportu w trakcie COVID-19

Scris de: Sample HubSpot User in data de: 2020-04-30 11:35:28

bezpieczeństwo transportu

Praca kierowców ciężarówek jest ciężka i ryzykowna. W okresie pandemii COVID-19 niebezpieczeństw przybywa, co wymaga jeszcze większej ostrożności i dużej odpowiedzialności, ponieważ kondycja całej gospodarki zależy od ciągłości operacji logistycznych, dystrybucyjnych i transportowych w ogóle.

Na jakie główne zagrożenia narażeni są kierowcy? Jakie rozwiązania, ograniczają ryzyko? Poniżej udzielamy odpowiedzi na te pytania.

Ryzyko wynikające ze specyfiki działalności

Praca profesjonalnego kierowcy jest wymagająca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Kierowcy pozostają w ustalonych pozycjach przez długi czas, jeżdżąc nieprzerwanie do 5-6 godzin, co na dłuższą metę może mieć negatywny wpływ na ich zdrowie.

Oprócz prowadzenia pojazdu często jednak biorą udział w innych czynnościach związanych z ryzykiem wypadków: załadunku lub rozładunku transportowanych towarów, sprzęgania/ odłączania przyczep, konserwacji pojazdów i innych.

Niektóre badania wykazały nawet, że wiele wypadków przy pracy wśród kierowców ciężarówek jest spowodowanych upadkiem z wysokości kabiny lub rampy załadunkowej.

Z dodatkowym ryzykiem i odpowiedzialnością mierzą się kierowcy przewożący wszelkie materiały niebezpieczne.  

Jakby tego było mało, pandemia COVID-19 skomplikowała wszystko jeszcze bardziej. To wyzwanie, z którym wcześniej nie przyszło się nikomu mierzyć. Oprócz ryzyka zakażenia wirusem, kierowcy mogą teraz mieć ograniczony dostęp do obszarów serwisowych (toalety, miejsca do jedzenia itp.), a także zakaz opuszczania kabiny w celu obowiązkowego odpoczynku lub bardzo długi czas oczekiwania na przejściach granicznych.

Uważaj na ryzyko wypadków drogowych w czasie kryzysu COVID-19

Zmęczenie kierowcy jest czynnikiem, który znacząco przyczynia się do spowodowania co najmniej 20% wypadków z udziałem pojazdów towarowych.

Europejskie przepisy, wprowadzone w celu zapewnienia kierowcom wystarczającego czasu odpoczynku, by ograniczyć zmęczenie, podczas pandemii COVID-19 stanowią odstępstwa, które umożliwiają teraz nieprzerwaną jazdę przez maksymalnie 5,5 godziny i maksymalnie 11 godzin jazdy dziennie (od poprzedniego 9-godzinnego limitu).

Zmiany te zwiększyły stres fizyczny i psychiczny kierowców, a to z kolei przyczynia się do zwiększenia ryzyka wypadków. Konsekwencje wypadków drogowych są dobrze znane - opóźnienia w dostawach, uszkodzenia pojazdów lub transportowanych towarów, obrażenia kierowcy i pasażera lub, w najgorszym przypadku, śmierć.

Zużyte opony i awarie

Bez względu na to, jak dobrze utrzymana jest flota, w pewnym momencie trzeba będzie wymienić opony lub usuwać awarie - drobne i te poważne.

Takie incydenty mogą i z reguły wyzwalają dodatkowy stres dla kierowców, a także powodują znaczne straty dla przewoźnika lub jego klientów, jeśli ucierpią czasy dostawy i jakość towarów.

Bezpieczeństwo osób i pojazdów

Dostęp do bezpiecznego parkowania to problem, który istniał jeszcze przed kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19. Według niektórych statystyk w ubiegłym roku w Europie było tylko 57 bezpiecznych parkingów certyfikowanych dla przewoźników i 500 parkingów uznanych za bezpieczne.

Jeśli zatem parkują w miejscach niebezpiecznych, narażają na szwank nie tylko ładunek i samochód, ale także siebie. 

truck-transport-hand-with-gps-location-call-center-service

Jakie są rozwiązania, aby zmniejszyć ryzyko ponoszone przez zawodowych kierowców podczas kryzysu COVID-19?

Menadżerowie flot i właściciele firm mogą podjąć szereg działań, by zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i utrzymać ciągłość transportu. 

1. Przestrzeganie wszystkich obowiązujących przepisów dotyczących zachowania kierowcy

Mogą one obejmować między innymi:

  • wyposażenie wszystkich kierowców w niezbędny sprzęt ochrony osobistej - maski na twarz, środki dezynfekujące, rękawiczki.
  • dezynfekcja w ustalonych odstępach czasu pojazdów i stacji załadunku/ rozładunku itp.
  • wyposażenie kierowców we wszystkie niezbędne dokumenty i pozwolenia na pokonanie trasy bez incydentów
  • zapewnienie, że wszystkie pojazdy we flocie poruszają się po uzgodnionych obowiązkowych trasach.

Ten ostatni środek wymaga zastosowania platformy telematycznej, takiej jak SafeFleet. Umożliwia monitorowanie GPS ruchu pojazdu i komunikację z kierowcami w czasie rzeczywistym. 

2. Monitorowanie zgodności z okresami prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców

Zmęczenie nagromadzone przez kierowców po długiej jeździe, jest ważnym czynnikiem ryzyka wypadków drogowych. Aby zapobiec wypadkom - i związanym z nimi znacznym kosztom dla firmy - menadżerowie flot muszą być w stanie śledzić dane z tachografów zainstalowanych w pojazdach, które szczegółowo pokazują aktywność kierowców i przerwy przez nich robione (lub nie).

Na przykład pakiet SafeTacho oferowany przez SafeFleet umożliwia menadżerom flot:

  • szybkie pobieranie danych tachografu i dostęp do nich zdalnie - za pośrednictwem pakietu TachoDownload
  • śledzenie w czasie rzeczywistym stanu kierowcy (dostępny/ jazda/ praca/ odpoczynek), czas pozostały do ​​następnej przerwy itp. - dzięki pakietowi Tacho RealTime
  • zapewnienie organom pełnych informacji o działaniach kierowców, niezależnie od krajów, przez które przejeżdżają - za pośrednictwem pakietu TachoDriver.

3. Skuteczne kierowanie pojazdów w tranzycie podczas pandemii COVID-19

Pandemia COVID-19 wywołała lawinę mniej lub bardziej skoordynowanych środków między państwami, które starają się zminimalizować rozprzestrzenianie się infekcji. W rezultacie wiele przejść granicznych zostało zamkniętych, a pojazdy towarowe zmuszone są jechać pewnymi trasami między miejscami docelowymi, a odstępstwa od nich są surowo karane.

Ograniczenia te w wielu przypadkach doprowadziły do ​​wydłużenia czasu oczekiwania na granicach, a także do ograniczenia dostępu kierowców transportu do różnych podstawowych usług (toalety, miejsca wyżywienia itp.).

W tych warunkach zastosowanie wydajnego rozwiązania do wyznaczania trasy dla pojazdów flotowych stało się jeszcze ważniejsze. Funkcje routingu tras oferowane przez platformę SafeFleet mogą pomóc menadżerom flot w:

  • automatycznym optymalizowaniu trasy, biorąc pod uwagę ograniczenia w różnych regionach, czasy oczekiwania na granicach, istotne miejsca lub inne zmienne (warunki ruchu, zamknięte drogi itp.)
  • wybraniu najlepszej trasy, aby zaoszczędzić paliwo i dotrzymać uzgodnionego czasu dostawy
  • szybkim dostosowaniu operacji, gdy wystąpią zmiany w harmonogramie - w zależności od otrzymanych nowych zamówień, liczby dostępnych kierowców, godzin pracy itp.
  • zmniejszeniu kosztów dostawy nawet o 30% i skróceniu czasu dostawy odpowiednio o 30%.

4. Środki bezpieczeństwa dla kierowców i pojazdów

Aby zapobiec kradzieży i zapewnić szybką pomoc kierowcom w obliczu różnych incydentów, floty samochodowe mogą wprowadzić dodatkowe środki bezpieczeństwa. Na przykład usługi bezpieczeństwa oferowane przez SafeFleet obejmują:

  • przycisk alarmowy - fizyczny przycisk zainstalowany na wyciągnięcie ręki kierowcy w kabinie, który pozwala mu natychmiast powiadomić zarządcę floty w przypadku awarii. Niezależnie od charakteru sytuacji awaryjnej pojazd zostanie natychmiast zlokalizowany, a kierownik floty może podjąć niezbędne działania lub zwrócić się o pomoc do innych służb ratunkowych
  • unieruchomienie pojazdu - w przypadku zgłoszenia kradzieży pojazdu we flocie, można go zlokalizować i unieruchomić zdalnie, bezpośrednio z platformy SafeFleet.

Podsumowując, istnieją rozwiązania mające na celu zmniejszenie ryzyka i wyzwań, przed którymi stają zawodowi kierowcy i menedżerowie flot. Ich wdrożenie nie powinno być ignorowane, szczególnie w kontekście kryzysu COVID-19. W zależności od bieżących potrzeb Twojej firmy zapewniamy Ci spersonalizowane propozycje i usługi.

cta_safety_PL

 

Zapisz się na bloga

Ostatnie artykuły

Popularne artykuły